17 maj 2016

"WSPANIAŁE STULECIE" - BIŻUTERIA SUŁTANA SULEJMANA WIELKIEGO


mój naszyjnik

Zrobiłam naszyjnik z kryształów, pereł słodkowodnych i kolorowych metali – 
na bogato.

Ostatnimi czasy rekordy popularności bije serial „Wspaniałe Stulecie”.

www.fakt.pl
Nie będę się rozpisywała – kto lubi i ogląda, ten jest na bieżąco, kto nie ogląda, wie mniej więcej o co chodzi i tyle mu wystarcza. 
Ja nie oglądam, ale doceniam, scenografię, kostiumy, a przede wszystkim biżuterię (wystarczą mi zdjęcia). 
Jest bogato, niewątpliwie, ale mimo wszystko urokliwie. 
Może ten nadmiar przepychu troszkę przytłacza, jednak jeśli „wyciągnąć” dla siebie i wmontować we własną przestrzeń kilka bogato zdobionych drobiazgów, może być miło.


Ja wybrałam biżuterię, jakże by inaczej zwłaszcza , że doszły mnie słuchy, iż sam sułtan Sulejman Wielki, w ramach terapii odstresowującej czy też hobbistycznie, osobiście tworzył biżuterię dla mieszkanek swojego haremu.

jeszcze jeden naszyjnik, z kryształem, perłami, na grubym łańcuchu
 
Takie ozdóbki „na bogato” świetnie sprawdzają się i w dzisiejszych czasach. 
Podkręcają każdy strój, od balowej sukni, nawiasem mówiąc, dość rzadko przez nas, współczesne kobiety noszonej (deficyt bali), po zwykłą trykotkę ubraną do dżinsów i ciężkich butów.

tak wygląda naszyjnik na szyi dziewczyny ubranej w czarny, prosty sweter - naprawdę zdobi
 
Polecam z całego serca, naprawdę nieźle to wygląda – nie ma się czego bać.

Sulejman Wspaniały (urodzony 6 listopada 1494) to jeden z najwybitniejszych władców Imperium Osmańskiego.

www.historia.org.pl
 Duży wpływ na jego rządy miała jedna z jego żon - Rusinka Hurrem (stąd przydomek Roksolana), która przyszła na świat w państwie Jagiellonów. (źródło: polskieradio.pl)

rosomag.pl
Dla wielu historyków to największy władca i zdobywca świata czasów nowożytnych. 
Zdobył Budę, Belgrad, Rodos, oblegał Wiedeń. Na wschodzie zdobył Bagdad. 
  
Jego imperium zajmowało obszar równy połowie kontynentu europejskiego.


Sulejman rozbudował flotę wojenną, zreformował prawo, usprawnił administrację, wspierał sztukę, ufundował wiele meczetów i świeckich publicznych budowli. Nie zapominajmy też, że był dzielnym i biegłym we władaniu bronią wojownikiem (podobno podczas bitwy pod Mohaczem w 1526 r. osobiście zabił trzech atakujących go węgierskich rycerzy – przyp. Krzysztofa Różyckiego). 
Synów ponoć zabijał, gdyż albo chcieli pozbawić go tronu, albo przypuszczał, że chcą go zdetronizować (zdecydowanie mnie zmroziło).

naszyjnik z kryształem i niebiesko-zielonymi perłami słodkowodnymi
 
Jednym z jego hobby było też robienie biżuterii. (źródło: pl.wikiquote.org)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz