22 kwi 2016

PERŁY JAK JAJKA



zrobiłam kolczyki z jajowatych pereł kasumi 


 
Lubię i jajka i perły. Bardzo są podobne, moim zdaniem. Jak rodzeństwo – prawie.  
Może to lekko przesadziłam , chociaż w sumie...
Zarówno jajko jak i perła to wytwory natury. Kura czy inny ptak – wytwórca jajek -  są niewątpliwie naturalne. 
Małż, który „tworzy” perłę również. 

 

te kolczyki zrobiłam z czarnych, słodkowodnych pereł inkrustowanych cyrkoniami – jak jajo Fabergé (?)


Fakt, że perła to taki produkt uboczny, który powstaje z mało górnolotnych pobudek, czyli chęci małża do pozbycia się pewnej niedogodności. Jednak niezależnie od intencji mięczaka, efekt jest fantastyczny.
Kształtem też bywają zbliżone. 

 "Dama w Kapeluszu" na skorupie jaja strusia afrykańskiego - 
malowane, inkrustowane cyrkoniami
 
Jajko wiadomo jakie jest – jajowate choć różnice pomiędzy jajkiem sikorki, a np. strusim są niezaprzeczalne i nie dotyczą one jedynie gabarytów. 

 zrobiłam też "Wiosenne ptaki" na skorupie jaja strusia australijskiego (oryginalny malachitowy kolor jaja) - są oczywiście złocenia i cyrkonie
 
Perły także przybierają różnorodne formy. Od idealnie kulistych, poprzez owalne do bardziej fantazyjnych, tak zwanych „barokowych”, o nieregularnym, często JAJOWATYM kształcie i pofałdowanej fakturze.
Podobnie rzecz ma się w przypadku kolorystyki – jajka występują w takiej gamie kolorystycznej (i nie mam tu na myśli pisanek), że aż dech zapiera. Nie dalej jak wczoraj, znalazłam w parku połówkę skorupki maleńkiego jajeczka w turkusowym, nakrapianym ciemnym beżem kolorze – cudo. Nie wiem jaki ptaszek wykluł się z tego jajka i nawet nie mam kogo zapytać – szkoda.

moje kolczyki z barokowych pereł kasumi 
 
Perły również występują w wielu barwach. Oczywiście, zwykle kojarzą nam się z bielą. Jednak są i białoróżowe, kremowe, różowe, żółte, szare, ciemnoszare, czarne z refleksem zielonym, niebieskim lub oberżynowym, biało-zielonkawe o tęczowym połysku lub czarne. Jakby było mało, niektóre rodzaje pereł mają powierzchnię mieniącą się różowo, fioletowo, purpurowo, niebiesko lub zielono. 

zrobiłam też wisiorek z tęczową perłą kasumi
 
Barwa jajka jest zależna od gatunku ptaka, który je znosi. Barwa perły zależy od rodzaju perłopława, w muszli którego powstaje, a także od temperatury i składu chemicznego wody oraz głębokości, na której bytuje jej wytwórca.

kolczyki ze słodkowodnych, czarnych, mieniących się fioletem i zielenią pereł 
 
Czyż te podobieństwa nie są uderzające? 
Zaryzykowałabym nawet śmiałe twierdzenie, że jak jajko jest dzieckiem ptaka, tak perła jest dzieckiem perłopława – nie chcianym co prawda, nie planowanym, ale jednak.


W każdym razie, niezależnie od wszystkiego, z umiłowania do wyżej wspomnianych, wykorzystuję i jajka i perły do tworzenia przedmiotów, bez których co prawda można obyć się na co dzień, ale po co się bez nich obywać, skoro dają tyle przyjemności.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz